作者不詳(以前はペルッツィに帰属)《ローマの建物のある透視図舞台》16世紀中葉

作者不詳(以前はペルッツィに帰属)
《ローマの建物のある透視図舞台》
16世紀中葉
ペン、栗色の水彩・紙
58.8x71.5cm
ウフィツィ美術館、フィレンツェ

Unknown Italian draftsman (formerly attributed to Baldassarre Peruzzi) 
Perspective Set with Roman Buildings ( Scena prospettica con edfici romani )
mid 16th century
penna e acquerello marrone
58.8x71.5cm
Gabinetto Disegni e Stampe, Galeria Uffizzi, Firenze

Cf. Richard Krautheimer, "The Tragic and Comic Scene of the Renaissance: the Baltimore and Urbino Panels",Gazette des Beaux-Arts, 1948.1-6, pp.327-346 中の p.343 / fig.10

Hubert Damisch, translated by John Goodman,The Origin of Perspective, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts and London, 1994, p.203 / fig.33

中嶋和郎、『ルネサンス理想都市』(講談社選書メチエ 77)、講談社、1996、p.100/図2-11

奈尾信英、「ルネサンス期のイタリアにおける実践的透視図法の展開:―バルダッサーレ・ペルッツィの舞台背景画における作図法」、『図学研究』、no.39 Supplement 2、2005、pp.1-6 中の p.3 / 図4 [ < J-STAGE
DOI: https://doi.org/10.5989/jsgs.39.Supplement2_1

Mari Yoko Hara, “Capturing eyes and moving souls : Peruzzi’s perspective set for La Calandria and the performance agency of architectural bodies”, Renaissance Studies, vol.31 no.4, 2016, pp.586-607 中の p.591 / fig.1
URL: https://doi.org/10.1111/rest.12249
DOI: 10.1111/rest.12249

   HOME美術の話オペラ座の裏から(仮)(2019.9)作者不詳(以前はペルッツィに帰属)《ローマの建物のある透視図舞台》16世紀中葉挿図一覧